Belépés



Hírlevél feliratkozás

Értesüljön a PTKE eseményeiről hírleveleinken keresztül.










Közlekedési egyesület
PDF Nyomtatás E-mail

Közösségi közlekedés
Pécs város főterén,
a Széchenyi téren




előtanulmány

 

 

Készítette: Roflics Gergő

A Pécs és Térsége

Közösségi Közlekedéséért Egyesület

együttműködésében

2010. január 28.




Bevezetés


A pécsi főtér átalakítási munkáival párhuzamosan először korlátozva, majd terelve lett a teret mindig is érintő közösségi közlekedési törzsvonal. Ezzel egy évtizedek óta tartó folyamat látszik befejezettnek, a tér ugyanis a közösségi közlekedés kialakulásával párhuzamosan vált fő közlekedési csomóponttá, volt helyközi, helyi autóbusz vonali csomópont, a két villamos vonal egyike ide futott be, a másik pedig kettészelte azt, majd a villamosvágányok felszedésétől kezdve apránként az autóbuszvonalakat is decentralizálták. A rendszerváltás utánra öt autóbuszvonal érintette már csak a teret, de még így is több száz áthaladás valósult meg egy átlagos napon. A kilencvenes évek derekán alakult ki a 2009-ben felfüggesztett forgalmi rend, a rövidsége és jellege ellenére fővonalként emlegethető 30-as és a két „kishegyi” járat, a 32-es és 33-as szelte át a teret. A járatok jellegzetessége volt, hogy a reggeli csúcs során a többnyire diák utazóközönség akár egy-egy megállóköz kedvéért is alaposan megterhelte az autóbuszokat, összességében azonban kijelenthető: igen nagy kihasználtságnak örvendtek a járatok, mely kihasználtságból veszítettek a terelés során.


Jelen, érdekütközések


A tér végleges, vagy ideiglenes forgalmi rendje a mai napig vita tárgyát képezi, jelentősen megosztja mind a politikusokat, mind a lakókat a kérdés. A legtöbb érv, illetve ellenérv az autóbusz közlekedéssel kapcsolatban a következő:


PRO:

  • A két megszűnt megálló miatt a belvárosi lakosoknak sokkal távolabb esik a legközelebbi autóbusz megállóhely.

  • A három járat közül a 30-as elterelése a járat lényegét veszélyezteti: pótolhatatlan a Belváros – Klinikai övezet kapcsolat.

  • A járatok terelése többlet teljesítményt igényel, ugyanis a kerülőutak kivétel nélkül hosszabbak. Emiatt a 33-as járat például ritkábban közlekedik, mint terelés előtt.

  • A főterünk rengeteg közintézménnyel rendelkezik, továbbá a helyi lakosok száma sem elhanyagolható, így a közösségi közlekedés fenntartása alapellátási kérdés is.


KONTRA:

  • Az „élhető Belváros” népszerű trend Európában, Pécs sem maradhat le e tekintetben, márpedig egy „élhető főtéren” nincs helye komoly gépjárműforgalomnak

  • A tér kialakítása egyáltalán nem kedvez a nagy (szokásos) tengelyterhelésű járművek közlekedésének, sőt, alkalomszerűen sem terhelhető a díszburkolat, rendszeresen pláne nem. Ez a dolog az idei évtől adottságként kezelendő, így e tanulmány nem tér ki a tervezéssel kapcsolatosan felmerülő kérdésekre.

  • A városképet negatívan befolyásoló tényezők közé mindenképpen besorolható a hagyományos autóbusz, amely nagy, lomha, pöfögő monstrumként él az emberek tudatában.


Az elvárások tehát kétirányúak: jelentős azon lakók száma, akik normális, legalább alapszolgáltatás-jellegű autóbusz közlekedést akarnak a téren látni, de legalább ekkora azon lakók száma is, akik látni sem akarják az autóbuszt a város főterén. Egy fontos dologra azonban fel kell hívni a figyelmet: az igények eltérő időben állnak fenn! A turista, a pihenni vágyó lakos nem a reggeli és délutáni csúcs idején szeretne a téren kikapcsolódni, míg a dolgozó, itt lakó, vagy egyéb hivatásforgalom nem hétvégén és késő délután, este szeretne eljutni a munkahelyére, vagy otthonába.

A már megjelent tervekkel kapcsolatban azonban le kell szögezni: jó ötlet, hogy az autóbuszvonalak csak érintsék a teret, ne keresztezzék, azonban a Belváros szerkezete miatt ez szinte kivitelezhetetlen. Ezt az előnyt hatalmas áldozattal lehet csak kihasználni. A Munkácsy u. – Perczel utcai útvonal tervezete nem jelent megoldást, a tér megközelíthetősége így időben nem lesz

különb a gyaloglásnál, cserében viszont nagy távolságot kell az autóbusznak megtennie, ráadásul szűk, kanyargós utcákban, amelyek még a midibusz közlekedésnek sem kedveznek. Ha pedig a Király utca Lyceum u. – Búza tér szakaszát is sétálóutcának jelölik ki, akkor a Perczel utcából az autóbusz nem tud kijutni a Belvárosból hatalmas (és értelmetlen) kerülők nélkül.


Elvárások


A kialakult helyzet miatt tehát el kell fogadni a kompromisszumot:


  1. A buszforgalomnak kereszteznie kell a teret.

  2. A régihez hasonló hálózat nem állítható vissza.



A kompromisszum azonban rengeteg előnyt is tartogat magában. Ahhoz, hogy a tér jellegéhez méltó közlekedést biztosíthassunk, környezetbarát, leginkább tisztán elektromos, vagy hibrid hajtású, midibusz méretű és kapacitású járművek kellenek. Ezen autóbuszokkal azonban újra feltárhatóak olyan területek, melyek több évtizede ellátatlanok, így például a járatok nem csak a Széchenyi téren, hanem a Dóm téren is áthaladhatnának. A korábbi terveknél előszeretettel hoznak fel teljesen járműmentes külföldi belvárosi példákat, de legalább ennyi példa hozható fel a midibusszal alaposan átszőtt belvárosok közül.


A fő keresztezési irány tehát a következő lehet:


Kossuth tér – Széchenyi tér – Dóm tér – Barbakán


Természetesen több szempontot is figyelembe kell venni ezen csapásirány esetén:

  • kétirányú forgalom fenntartására az Irgalmasok utcája nagy kompromisszumok árán lenne alkalmas, így az északi haladási irány a Fürdő u. – Munkácsy u. irány kell, hogy legyen

  • az Irgalmasok utcája és az Esze Tamás utca gyalogos övezet jellege miatt csökkentett sebesség engedélyezhető és különös odafigyelést igényel a járművezetőktől


Az igényeket és korlátokat figyelembe véve az alábbi pontokban összegezhető a kialakítható belvárosi autóbusz hálózat:

  • csak midi járműtípus jöhet szóba az alacsony tengelyterhelés érdekében

  • a járatok inkább alapszolgáltatást nyújthatnak, mert nagy utas szám elszállítása fenti járművekkel nem megoldható

  • a városban eddig nem létező turista járat integrálható jelen hálózatba (Zsolnay-negyed célállomással)

  • a belváros szűk utcáin kis távú terelés, vagy táblás forgalomirányítás lehet szükséges

  • a környezetvédelem és élhető belváros jelszavak mellé hibrid-, vagy tisztán elektromos hajtású járművek illenek


Egy konkrét példa egy új, mind alapszolgáltatást, mind turistaigényeket kielégítő kínálatot nyújtó járat útvonalára:


Kürt utca – Ifjúság útja – Kodály Zoltán u. – Barbakán – Esze Tamás u. – Dóm tér – Janus Pannonius u. – Széchenyi tér – Irgalmasok utcája / Munkácsy u. – Rákóczi út – Zsolnay-domb

 

 

Pécs térkép

 

A Hunyadi út – Alagút – Aradi Vértanúk útja útvonal azért elvetendő, mert a területet kellően ellátják a terelt és az eredeti járatok (32, 33, 34, 35), így a midibusz hálózatnak az értelmetlen kerülő csak pluszköltséget jelentene, míg a Dóm téri átvezetés új, ellátatlan területeket tár fel és fokozottan forgalomcsillapított övezet lévén az autóbuszok haladása komolyabb fennakadások nélkül biztosítható.


Finanszírozás


Fenntarthatóság szempontjából három megoldás lehet működőképes:

  1. A város meghirdeti az üzemeltetni kívánt hálózatot, a nyertes vállalkozó pedig beszerzi a járműveket és azokat a megállapított menetrend szerint közlekedteti a jelenlegi jegy- és bérletrendszerrel integráltan.

  2. A város kezelője, a Pécs Holding, vagy az általa létrehozott 100% tulajdonú vállalkozás szerzi be a járműveket és üzemelteti a vonalakat, természetesen a jelenlegi jegy- és bérletrendszerrel integráltan.

  3. A város a jelenlegi szolgáltatót, a Pécsi Közlekedési Zrt-t bízza meg a hálózat üzemeltetésével és a járművek beszerzésével


A gazdaságos üzemeltetés miatt szükségszerű lehet a belvárosi kereskedelmi szolgáltatók bevonása is a finanszírozásba, úgy, mint szálláshelyek, turisztikai célpontok, továbbá közintézmények.


A megvalósítható cél


Fentiek figyelembevételével Pécs városa egy olyan rendszert hozhat létre, amely méltó a címéhez és rangjához, példamutató a jelen kor elvárásai között és képes összehangolni a modern igényeket a konzervatívakkal.


Készítette: Roflics Gergő, a Pécs és Térsége Közösségi Közlekedéséért Egyesület (PTKE) együttműködésében

http://ptke.hu

Ezt a címet a spamrobotok ellen védjük. Engedélyezze a Javascript használatát, hogy megtekinthesse.


Pécs, 2010. január 28.


 

 

 

 

 

 
 
 
design by chefman hand's on guenstige shop & PTKE